تبلیغات
Noise-Shop.ir,فروش بهترین فیلم ها و سریالهای کره ای و خارجی 2011 - احكام وقت نماز
 
Noise-Shop.ir,فروش بهترین فیلم ها و سریالهای کره ای و خارجی 2011
به روزترین سریال های کره ای
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ برای بوجود آمدن مشکلاتی که در آینده که انشاء الله پیش نیاد درست شده است.که در موقع بروز مشکل فروشگاه اصلی به این وبلاگ مراجعه کنید.
با تشکر
مدیر وبلاگ : رضا و محمد
نویسندگان
نظرسنجی
چه کاری انجام بدیم که شما به ما اطمینان کنید و خرید های نقدی کنید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 27 مرداد 1390 :: نویسنده : رضا و محمد
نویزشاپ همراه همیشگی شما در همه حال




برای مطالعه این موضوع به قسمت (ادامه مطلب) مراجعه کنید.





احكام وقت نماز

742 موقعى انسان مى‏تواند مشغول نماز شود، كه یقین كند وقت داخل شده است، یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت‏خبر دهند.
 ٧٤٣ نابینا و كسى كه در زندان است و مانند اینها بنابر احتیاط واجب باید تا یقین به داخل شدن وقت نكنند، مشغول نماز نشوند. ولى اگر انسان به واسطه ابر یا غبار و مانند اینها كه براى همه مانع از یقین كردن است، نتواند در اول وقت نماز به داخل شدن وقت‏یقین كند، چنانچه گمان داشته باشد كه وقت داخل شده،مى‏تواند مشغول نماز شود.

 ٧٤٤ اگر دو مرد عادل به داخل شدن وقت‏خبر دهند یا انسان یقین كند كه وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده، نماز او باطل است. و همچنین است اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را پیش از وقت‏خوانده. ولى اگر در بین نماز بفهمد وقت داخل شده، یا بعد از نماز بفهمد كه در بین نماز وقت داخل شده، نماز او صحیح است.

 ٧٤٥ اگر انسان ملتفت نباشد كه باید با یقین به داخل شدن وقت مشغول نماز شود، چنانچه بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را در وقت‏خوانده، نماز او صحیح است. و اگر بفهمد تمام نماز را پیش از وقت‏خوانده یا بفهمد كه در بین نماز وقت داخل شده است، نمازش باطل است.

 ٧٤٦ اگر یقین كند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شك كند كه وقت داخل شده یا نه، نماز او باطل است. ولى اگر در بین نماز یقین داشته باشد كه وقت‏شده و شك كند كه آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه، نمازش صحیح است.

 ٧٤٧ اگر وقت نماز به قدرى تنگ است كه به واسطه به جا آوردن بعضى از كارهاى مستحب نماز، مقدارى از آن بعد از وقت‏خوانده مى‏شود، باید آن مستحب را به جا نیاورد. مثلا اگر به واسطه خواندن قنوت مقدارى از نماز بعد از وقت‏خوانده مى‏شود،باید قنوت نخواند.

 ٧٤٨ كسى كه به اندازه خواندن یك ركعت نماز وقت دارد، باید نماز را به نیت ادا بخواند. ولى نباید عمدا نماز را تا این وقت ت‏اخیر بیندازد.

 ٧٤٩ كسى كه مسافر نیست، اگر تا مغرب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، باید نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند. و اگر كمتر وقت دارد، باید فقط نماز عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، باید نماز مغرب و عشا را بخواند. و اگر كمتر وقت دارد، باید فقط عشا را بخواند و بعدا باید نماز مغرب را بخواند وبه احتیاط واجب نیت ادا و قضا ننماید.

 ٧٥٠ كسى كه مسافر است، اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد، باید نماز ظهر و عصر را بخواند. و اگر كمتر وقت دارد، باید فقط عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، باید نماز مغرب و عشا را بخواند. و اگر كمتر وقت دارد، باید فقط عشا را بخواند و بعدا مغرب را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد.و چنانچه بعد از خواندن عشا معلوم شود كه به مقدار یك ركعت‏یا بیشتر وقت به نصف شب مانده است، باید فورا نماز مغرب را به نیت ادا بجا آورد.

 ٧٥١ مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است. و هر چه به اول وقت نزدیكتر باشد، بهتر است. مگر آنكه ت‏اخیر آن از جهتى بهتر باشد، مثلا صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند.

 ٧٥٢ هرگاه انسان عذرى دارد كه اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند، ناچار است با تیمم نماز بخواند، چنانچه بداند یا احتمال دهد كه عذر او تا آخر وقت باقى است، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند. ولى اگر مثلا لباسش نجس باشدیا عذر دیگرى داشته باشد و احتمال دهد كه عذر او از بین مى‏رود، بنابر احتیاط واجب باید صبر كند تا عذرش برطرف شود. و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخر وقت نماز بخواند. و لازم نیست به قدرى صبر كند كه فقط بتواند كارهاى واجب نماز را انجام دهد، بلكه اگر براى مستحبات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد، مى‏تواند تیمم كند و نماز را با آن مستحبات بجا آورد.

 ٧٥٣ كسى كه مسایل نماز و شكیات و سهویات را نمیداند و احتمال میدهد كه یكى از اینها در نماز پیش آید، باید براى یاد گرفتن اینها نماز را از اول وقت تاخیر بیندازد. ولى اگر اطمینان دارد كه نماز را به طور صحیح تمام مى‏كند، مى‏تواند در اول وقت مشغول نماز شود. پس اگر در نماز مساله‏اى كه حكم آن را نمى‏داند پیش نیاید، نماز او صحیح است. و اگر مساله‏اى كه حكم آن را نمى‏داند پیش آید، مى‏تواند به یكى از دو طرفى كه احتمال مى‏دهد عمل نماید و نماز را تمام كند. ولى بعد از نماز باید مساله را بپرسد كه اگر نمازش باطل بوده، دوباره بخواند.

 ٧٥٤ اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبكار هم طلب خود را مطالبه مى‏كند، در صورتى كه ممكن است، باید اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند. و همچنین است اگر كار واجب دیگرى كه باید كه باید اول مسجد را تطهیر كند، بعد نماز بخواند. و چنانچه اول نماز بخواند معصیت كرده، ولى نماز او صحیح است.


منبع: نویز شاپ

WWW.NOISE-SHOP.IR


 





نوع مطلب : مطالب مذهبی، 
برچسب ها :