تبلیغات
Noise-Shop.ir,فروش بهترین فیلم ها و سریالهای کره ای و خارجی 2011 - وضو،غسل و تیمم(قسمت دوم)
 
Noise-Shop.ir,فروش بهترین فیلم ها و سریالهای کره ای و خارجی 2011
به روزترین سریال های کره ای
                                                        
درباره وبلاگ

این وبلاگ برای بوجود آمدن مشکلاتی که در آینده که انشاء الله پیش نیاد درست شده است.که در موقع بروز مشکل فروشگاه اصلی به این وبلاگ مراجعه کنید.
با تشکر
مدیر وبلاگ : رضا و محمد
نویسندگان
نظرسنجی
چه کاری انجام بدیم که شما به ما اطمینان کنید و خرید های نقدی کنید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 27 مرداد 1390 :: نویسنده : رضا و محمد

نویزشاپ همراه همیشگی شما در همه حال




برای مطالعه این موضوع به قسمت (ادامه مطلب) مراجعه کنید.



وضو،غسل و تیمم(قسمت دوم)

نیت چیست ؟ نیت ، در تمام اعمالى كه نیاز به نیت دارد، توجه به دو چیز است :
 1- توجه به اینكه چه مى كند؛
 2- توجه به اینكه براى كه انجام مى دهد.
 به طورى كه اگر كسى از او سؤ ال كرد كه چه مى كنى و براى كه انجام مى دهى متحیر نمانده و بتواند جواب دهد، بنابراین در نیت ، تلفظكردن و به زبان گفتن و یا در قلب خطور دادن آن لازم نیست و اماراجع به اخلاص (براى چه كسى انجام مى دهد) باید اعمال را فقط براى انجام فرمان خداوند متعال و تقرب به او انجام داد، نه براى ((ریا)) وخوشایند دیگران و الا باطل است ؛ چه ریا در اصل عمل باشد،مثل اینكه از ترس پدر یا بخاطر اینكه نگویند نماز نمى خواند نماز بخواند، و چه ریا در كیفیت عمل باشد؛ مثل اینكه نماز را در اول وقت یا در مسجدیا در صف جلو یا پشت سر آقاى فلان و یا با تحت الحنك و عبا ویا با خشوع و گریه و... بخواند و چه ریا در اجزاى نماز باشد و لو اجزاى مستحبى -مثالهایى كه زده شده براى نماز بود و مى شود براى وضو هم مشابه اینها را در نظر گرفت اما اگر هدفش از عمل و محرك او تقرب به پروردگار متعال است ،ولى در ضمن مى خواهد به دیگرى هم تعلیم بدهد اشكالى ندارد و همچنین ریا بعد از عمل موجب بطلان عمل نمى شود -ولو ممكن است از ثواب عمل كم نماید و اما درباره اخلاص و مراحل آن به كتاب ((اسرارالصلوة )) حضرت امام و دیگران مراجعه شود.
 عروة الوثقى ، فى شرائط الوضوء، مساله 12، 13 و مساله 29
 یادآورى وضو گرفتن زن در جایى كه نامحرم او را مى بیند، باطل نیست ،اگر چه معصیت كرده است .
 عروة الوثقى ، فى شرائط الوضوء، مساله 30
 شرط دهم در وضو موالات داشته باشد، یعنى كارهاى وضو را پشت سر هم انجام دهد.
 معیار موالات داشتن یكى از دو چیز است :
 1- اعضاى قبلى هنوز خشك نشده باشند؛البته مراد اعضایى نیست كه داراى مو هستند؛ مانند ریش ، زیرا آنها چون خیلى دیرتر خشك مى شوند معیار نیستند.
 2- پشت سر هم بودن عرفى .
 كه هر كدام از این دو باشد كافى است .
 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، مساله 27 و تحریرالوسیله ، ج 1، ص 28 مساله 15، 17.
 شرط یازدهم شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را درحال اختیار،خود انسان انجام دهد.
 آنچه در این فرض وضو را باطل مى كند این است كه در اصل شستن ، یعنى رساندن آب به صورت یا دستها یا مسحها، اگر كسى دیگرى را كمك كند، وضو باطل است ؛اما اگر در كمكهاى دیگر كه قبل از شستن و مسح كردن است ،اگر كسى وضو گیرنده را كمك كند، وضو باطل نیست و اما كمكهاى قبلى را آقایان سه دسته كرده اند:
 1- كمكهاى دور، مانند آب آوردن براى وضو گیرنده و یا گرم كردن براى وضوى او، كه مسلما هیچ اشكالى ندارد.
 2- كمكهاى نزدیك تر مانند آب ریختن در كف دست كسى كه خود او آب را به صورت و دستهایش بریزد كه در این صورت ولو كراهت دارد؛ یعنى ثواب وضو را كم مى كند ولى باز هم وضو باطل نیست .
 3- كمكهاى خیلى نزدیك مثل اینكه كسى آب را به صورت یا دستهاى كسى بریزد، ولى خود او نیت وضو كرده و آب را به تمام عضووضو برساند،كه در این صورت هم مى فرمایند وضوى او صحیح است .
 پس ،وضو در جایى باطل است كه در حال اختیار دیگرى صورت یا دستهاى او را شسته و یا سر و پاهاى او را به وسیله دستهاى خود یا دستهاى وضو گیرنده مسح نماید و اما در حال اضطرار كه خود نمى تواند صورت یا دستهاى خود را شسته و یا مسح سر و یا پاها را بكشد، باید نایب بگیرد و لو به مزد دادن باشد - در حد توان و قدرت البته باید توجه داشت كه هر مقدار از كارهاى وضو را كه خودش مى تواند انجام دهد، نبایستى نایب انجام دهد و اگر نشود با دستهاى خودش مسحش داد بایستى بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید.
 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، (التاسع ) و تحریر الوسیله ،ج 1،ص 27 وتوضیح المسائل ، مساله 287-285
 شرط سیزدهم در اعضاى وضو مانعى از رسیدن آب نباشد.
 اگر در اعضاى وضو مانعى از رسیدن آب باشد،وضو باطل است و قبل از وضو اگر احتمال مى دهد در اعضایش مانعى باشد باید آن قدر وارسى كند كه اطمینان پیدا كند كه چیزى نیست ، البته در صورتى كه احتمال او در نظر مردم به جا باشد؛ مثل اینكه بعد از گل كارى یا رنگ كارى یا خمیر كردن شك كند چیزى از آنها به دستش چسبیده یا نه و همچنین اگر چیزى به اعضاى وضو چسبیده ، ولى نمى داند آیا این مانع است یا نه ،بایستى برطرف نماید.
 توضیح المسائل ، مساله 239،290،293.
 یادآورى 1- اگر پیش از وضو بداند كه در بعضى از اعضاى وضویش مانعى از رسیدن آب هست -مانند انگشتر و بعد از وضو شك كند كه آیا در موقع وضو آب را به آنجا رسانده یا نه ، سه صورت دارد:
 الف ) یا مى داند كه در حال وضو گرفتن متوجه آن مانع نبوده ، كه در این صورت باید دوباره وضو بگیرد؛
 ب ) و یا مى داند ملتفت بوده ؛
 ج ) و یا شك دارد،كه در این دو صورت وضویش صحیح است .
 توضیح المسائل ، مساله 295
 2- اگر بعد از وضو چیزى كه مانع از رسیدن آب است در اعضاى وضو ببیند و نداند كه موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده ، در اینجاهم سه صورت دارد:
 الف ) اگر مى داند در حال وضو توجه نداشته كه مانعى نباشد، وضو باطل است ؛
 ب ) و اگر مى داند ملتفت بوده ،
 ج ) یا شك دارد ملتفت بوده یا نه ،
 در دو صورت فوق وضو صحیح است .
 تحریر الوسیله ، ج 1، ص 27 مساله 21،توضیح المسائل ، مساله 297
 شرایط واقعى و شرایط توجهى از این سیزده شرطى كه براى وضو گفته شده ، بعضى از آنها شرایط ((واقعى )) و بعضى شرایط ((توجهى )) هستند و اما شرایط واقعى آن شرایطى است كه حتما بایستى وضو آنها را داشته باشد كه وضو گیرنده چه عمدا و چه از روى جهل یا فراموشى آنها را به جا نیاورد، وضو باطل است و اما شرایط توجهى آنهایى هستند كه وضو گیرنده اگر از روى جهل یا فراموشى به جا نیاورد،اشكال ندارد.
 شرایط واقعى
 1- پاك بودن آب وضو (شرط اول )؛
 توضیح المسائل ، مساله 265.
 2 مضاف نبودن آب وضو (شرط دوم )؛
 توضیح المسائل ، مساله 265
 3- پاك بودن اعضاى وضو هنگام شستن و مسح كردن (شرط ششم )؛
 توضیح المسائل ، مساله 278 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، مساله 52
 4- نیت و خلوص در نیت داشتن (شرط هشتم )؛
 عروة الوثقى ، شرط سیزدهم ، تحریرالوسیله ج 1، ص 29 مساله 18
 5- ترتیب (شرط نهم )؛
 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، الشرط العاشر.
 6- موالات (شرط دهم )؛
 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، الشرط الحادى عشر.
 7- استعمال آب برایش مانعى نداشته باشد (شرط دوازدهم )؛ اگر نداند كه آب براى او ضرر دارد و وضو بگیرد و بعد بفهمد ضررداشته ، احتیاط واجب آن است كه تیمم كند و با آن وضو نماز نخواند و اگر با آن وضو نماز به جا آورده ، دوباره آن را انجام دهد و اما كسى كه مى داند آب برایش ضرر ندارد،چنانچه غسل كند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد كه آب براى او ضرر داشته ، وضو و غسل او صحیح است .
 توضیح المسائل ، مساله 288
 8- در اعضاى وضو مانعى از رسیدن آب نباشد (شرط سیزدهم ).
 توضیح المسائل ، مساله 297
 شرایط توجهى
 1- غصبى نبودن آب وضو و مكان وضو، كه ولو خودش غصب كرده و فراموش كرده باشد، صحیح است . و حضرت امام درباره جهل در غصبى بودن مى فرماید: چه جهل ، جهل به حكم باشد -كه نمى دانسته وضو با آب غصبى حرام است یا جهل به موضوع باشد، بدین معنا كه حكم را مى دانسته ، ولى نمى دانسته این آب غصبى است و جاهل هم چه قاصر باشد چه مقصر،(شرط سوم )؛
 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء؛ مساله 4 و توضیح المسائل ، مساله 272
 2- غصبى نبودن ظرف آب وضو (شرط چهارم )؛
 عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، مساله 20
 3- از طلا و نقره نبودن ظرف آب (شرط پنجم )؛
 4- كافى بودن وقت براى وضو و نماز كه حتى حضرت امام مى فرمایند:كسى كه باید در تنگى وقت تیمم كند، اگر به جاى تیمم ، وضو بگیرد، صحیح است ، چه براى آن نماز وضو بگیرد یا براى كار دیگر (شرط هفتم ).
 توضیح المسائل ، مساله 281
 بعضى از مستحبات وضو
 1- مسواك كردن ولو با انگشت باشد و بهتر مسواك كردن با چوب اراك است ؛
 2- شستن دستها تا بند دست ؛ عروة الوثقى ، فى شرائطالوضوء، مساله 13
 3- مضمضه كردن (آب در دهان گرداندن ) و استنشاق نمودن (آب در بینى كردن ) هر كدام سه مرتبه ؛
 4- برداشتن آب با دست راست ، هر چند كه براى شستن دست راست ، بعد از برداشتن آب با دست راست آن را به داخل كف دست چپ مى ریزد و دست راست را شستشو مى دهد؛
 5- ریختن آب وضو از بالاى صورت و دستها؛
 6- مردها آب شستن اول را در دستها از پشت دستها و آب شستن دوم را از داخل دستها بریزند،به خلاف زنها؛
 7- دست كشیدن براى رساندن آب به اعضاى وضو، ولو بدون دست كشیدن هم آب برسد؛
 8- خواندن سوره قدر در حال وضو؛
 9- خواندن ((آیة الكرسى )) بعد از وضو؛
 10- خواندن دعاهاى وارد شده از ائمه -علیهم السلام در هنگام وضو،كه در مساله 264 توضیح المسائل بیان شده است .
 عروة الوثقى ، مستحبات وضو.
 بعضى از مكروهات وضو
 1- كمك گرفتن در وضو، البته در غیر شستن و مسح كردنها و غیر حال ضرورت ،مثل آب ریختن دیگرى در كف دست وضو گیرنده ؛
 2- وضو گرفتن در مكان استنجا؛
 3- وضو گرفتن با آبى كه به وسیله گرماى خورشید گرم شده باشد؛
 و اما خشك كردن آب وضو را هم عده اى مكروه مى دانند، ولى حضرت امام مكروه نمى داند.
 عروة الوثقى ، مكروهات وضو.
 وضوى جبیره
 در بحث وضوى جبیره این مباحث قابل بررسى است :
 1- جبیره چیست ؟
 2- موارد وضوى جبیره ؛
 3- دستور وضوى جبیره ؛
 4- مواردى كه علاوه بر وضوى جبیره ،تیمم هم لازم است ؛
 5- مواردى كه فقط بایستى تیمم كرد؛
 6- مواردى كه باید وضو گرفته و بهتر است تیمم هم بكند؛
 7- مواردى كه باید تیمم كرده و بهتر است وضو هم بگیرد؛
 8- تذكرات .
 جبیره چیست ؟
 چیزى كه با آن زخم و شكسته را مى بندند و دوایى كه روى زخم و مانند آن مى گذارند ((جبیره )) نامیده مى شود. توضیح المسائل ، قبل از مساله 324
 موارد وضوى جبیره
 1- جایى كه در یكى از اعضاى وضو زخم باشد،چه زخمهایى كه علت درونى دارند، مانند دملها (قروح ) و چه زخمهایى كه لت بیرونى دارند، مانند بریدگیها (جروح )؛
 2- در صورتى كه در یكى از اعضاى وضو شكستگى باشد؛
 3- كسى كه به خاطر چشم درد روى چشم را بسته و رساندن آب هم به چشمش ضرردارد.
 توضیح المسائل ، مساله 342
 4- در صورتى كه آب براى بخشى از اعضاى وضویش (غیر از سه علت گذشته ) ضررداشته باشد،
 مثل اینكه دستش از بند دست تا سرانگشتان رماتیسم دارد و پزشك گفته است كه آب براى او ضرر دارد واما اگر آب براى تمام یك عضو ضرر داشته باشد،وظیفه تیمم است ؛ البته مى شود صورت سوم را هم یكى از مصادیق قسم چهارم دانست .
 تحریرالوسیله ، ج 1، ص 53،مساله 7
 5- در مواردى كه به اعضاى وضو یا غسل چیزى چسبیده باشد كه برداشتن آن ممكن نبوده و یا به قدرى مشقت دارد كه نمى شود آن را تحمل كرد.
 توضیح المسائل ، مساله 338
 6- در جایى كه در یكى از اعضاى وضو نجاستى چسبیده باشد كه جدا كردن و تطهیر آن امكان نداشته باشد (مانند مساله 101 توضیح المسائل ).
 عروة الوثقى ، احكام جبائر، مساله 23
 دستور وضوى جبیره
 قبل از بیان دستور وضوى جبیره یادآورى این نكته لازم است كه در مواردى كه وضو گرفتن براى شخص ، ضرر نداشته باشد،بایستى طبق معمول وضو بگیرد؛ولو به برداشتن جبیره باشد. و یا اگر امكان برداشتن نیست ، ولى به فرو بردن در آب مى توان آب را به پوست بدن رساند، بایستى این كار را بكند، البته به شرطى كه عضو یا جبیره نجس نباشد.
 توضیح المسائل ، مساله ،324، 327 عروة الوثقى ، احكام جبائر.
 واما در مواردى كه وظیفه گرفتن وضوى جبیره است ، دستور وضوى جبیره این است كه جبیره یا در محل شستن است و یا در محل مسح كردن كه احكام هر كدام ذیلا بیان مى گردد.
 اگر جبیره در محل شستن باشد
 اگر جبیره در محل شستن باشد، بایستى اعضا و اجزاى قبل از آن را شسته تا به جایى كه وظیفه او جبیره گرفتن است برسد كه در اینجا دو صورت دارد:
 1- روى زخم یا دمل یا شكستگى ، باز است : كه در این صورت كه آب ریختن روى او ضرر دارد،اگر دست تر كشیدن ضرر ندارد، بهتر است روى زخم یا دمل یا شكستگى را اگر پاك است با دست تر كشیده و بعد پارچه یا پلاستیك پاكى روى آن گذاشته و دوباره بادست تر روى پارچه و پلاستیك را مسح نماید و اما اگر روى زخم یا دمل باز است و گذاشتن پارچه چه ممكن نیست ، در این صورت شستن اطراف زخم كافى است . توضیح المسائل ، مساله 325
 2- روى زخم یا دمل یا شكستگى بسته است :
 در اینجا دو صورت دارد یا مى توان آن را باز كرده و روى آن را با دست تر كشید و یا نمى توان ؛ اگر باز كردن و دست تر كشیدن امكان دارد بایستى باز كرده و بنابر احتیاط واجب با دست تر روى آن كشیده و بعد دوباره روى جبیره را با دست تر بكشد.و اما اگرروى آن باز نمى شود، بایستى روى همان جبیره را با دست تر بكشد، به شرطى كه روى جبیره نجس نباشد و الا بایستى روى آن به طورى كه جزء جبیره حساب شود،پارچه یا پلاستیك پاكى گذاشته و روى آن را با دست تر كشیده شود.
 توضیح المسائل ، مساله 328، 329
 اگر جبیره در محل مسح باشد
 اگر جبیره در محل مسح باشد، یا به اندازه واجب مسح جاى بدون جبیره هست یا نیست ، اگر به اندازه واجب مسح جا براى مسح داشته باشد، بایستى همان جا را مسح نماید و اما اگر جبیره تمام جاهاى مسح را گرفته باشد، یا باز كردن آن امكان دارد یا ندارد، اگر امكان دارد بایستى آن را باز كرده و به طور معمول مسح بكشد و اگر امكان نداشته باشد،بایستى روى همان جبیره را مسح نماید؛ البته باید توجه داشت كه هر مقدار از جاى مسح بدون جبیره باشد و امكان كشیدن دست هم بر روى آن باشد، نباید ازجبیره استفاده كرد، و همچنین اگر روى زخم یا دمل یا شكستگى باز باشد و كشیدن دست تر به عنوان مسح هم امكان نداشته باشد، بایستى پارچه یا پلاستیكى روى آن گذارده و روى آن را مسح نماید و اگر گذاشتن پارچه امكان نداشته باشد، باید به جاى وضو، تیمم كند و بهتر است یك وضوى بدون مسح هم بگیرد.
 عروة الوثقى ،احكام جبائر، مساله 4، توضیح المسائل ، مساله 327
 مواردى كه هم باید وضوى جبیره گرفته و هم باید تیمم نماید
 1) اگر زخم یا شكستگى یا دمل در جلوى سر یا روى پاها باشد و روى آن باز باشد، چنانچه نتواند آن را مسح كند، باید پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده است ، مسح كند و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بكند.
 توضیح المسائل ، مساله 326
 2) در صورتى كه آب براى زخم ضرر دارد یا رساندن آب ممكن نیست و یا زخم نجس است و نمى شود آن را آب كشید و گذاشتن پارچه و دست تر كشیدن هم امكان ندارد،احتیاط واجب آن است كه وضو گرفته و تیمم هم بكند.
 توضیح المسائل ، مساله 329
 3) اگر جبیره تمام صورت یا تمام یكى از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد، باید وضوى جبیره اى بگیرد و بنابر احتیاطواجب تیمم هم بكند.
 توضیح المسائل ، مساله 330
 4) اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممكن نباشد باید به دستور جبیره عمل كرده و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بكند.
 توضیح المسائل ، مساله 335
 5) در صورتى كه در جاى وضو زخم و شكستگى نیست ، ولى به جهت دیگرى آب براى مقدارى از دست و یا صورت ضرر دارد، دراین صورت علاوه بر وضوى جبیره بایستى بنابر احتیاط واجب تیمم هم بكند.
 توضیح المسائل ، مساله 336
 6) اگر كسى براى مرضى كه در چشم اوست موى چشم خود را بچسباند، باید وضو و غسل را جبیره اى انجام دهد و احتیاط آن است كه تیمم هم بنماید (در تحریرالوسیله ج 1، ص 35 مساله 8 حضرت امام این احتیاط را صریحا احتیاط واجب بیان فرموده اند).
 توضیح المسائل ، مساله 342
 7) كسى كه نمى داند وظیفه اش تیمم است یا وضوى جبیره ، بنابر احتیاط واجب باید هر دو را به جا آورد.
 توضیح المسائل ، مساله 343
 8) خونى كه به واسطه كوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست مى میرد،اگر طورى شود كه دیگر به آن خون نگویند، پاك است و اگر به آن خون بگویند در صورتى كه ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت ندارد باید براى وضو یا غسل خون را بیرون آورند و اگر مشقت دارد باید اطراف آن را به طورى كه نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزى مثل پارچه بر آن بگذارند و روى پارچه دست تر بكشند و تیمم هم بكنند.
 توضیح المسائل ، مساله 101.
 9) هر گاه در اطراف جراحت زیادتر از قدر متعارف را هم به خاطر ضرر رساندن آب به آن نتوان شست ، بایستى بنابر احتیاط واجب مقدار ممكن را شسته و بعد روى جبیره را مسح نموده و تیمم هم بكند.
 عروة الوثقى ، احكام جبائر، مساله 8.
 10) جبیره اى كه روى زخم گذاشته مى شود اگر با خون به طورى مخلوط شود كه مانند یك شى ء واحد شوند كه برداشتن آن موجب جراحت پیدا كردن محل و جریان خون بشود، در اینجا صاحب عروه مى فرماید دو صورت دارد:
 یا خون استحاله شده و دیگر به آن خون گفته نمى شود جكه حضرت امام مى فرمایند این حرف مجرد فرضى بیش نیست و همچنین دوایى كه نجس ‍ شده آن هم بخواهد استحاله شده باشد، این هم فرض دوم است ج یا استحاله نشده و به همان حالت خودش باقى است .
 درباره صورت اول مى فرمایند: بایستى وضوى جبیره بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید و بهتر است در هنگام وضو پارچه پاكى روى زخم نهاده و روى آن را هم مسح نماید و اما اگر استحاله نشده باشد، بایستى به دستور وضوى جبیره عمل نموده و پارچه اى روى آن انداخته و روى آن را مسح نماید.
 عروة الوثقى ، احكام جبائر، مساله 20
 مواردى كه فقط بایستى تیمم كرد
 1) اگر جبیره تمام اعضاى وضو را گرفته باشد، باید تیمم نمود؛ ولى در عروة الوثقى مى فرمایند: اگر بیشتر اعضاى وضو را هم گرفته باشد، باز هم بایستى تیمم نماید، مثل اینكه جبیره تمام صورت و دستهاى او را گرفته و فقط سر و پاهاى او سالم باشد.
 عروة الوثقى ، احكام جبائر، مساله 2
 2) هرگاه یكى از اعضاى وضو نجس باشد و امكان تطهیر آن هم نباشد،در اینجا حكم جبیره بر او صادق نیست و فقط بایستى تیمم نماید (البته باید توجه داشت این غیر از جایى است كه عین نجاست چسبیده و كندن آن امكان ندارد كه در مواردى كه باید وضوى جبیره گرفت ، حكم آن را بیان كردیم ).
 عروة الوثقى ، احكام جبائر، مساله 23
 3) اگر زخم یا شكستگى در غیر مواضع وضو باشد، ولى استعمال آب براى آن ضرر داشته باشد، بایستى تیمم نماید.
 تحریر الوسیله ، ج 1، ص 35 مساله 7
 4) اگر به خاطر چشم درد و ضرر داشتن آب براى او حتى شستن اطراف چشم هم امكان نداشته باشد، بایستى فقط تیمم نماید.
 تحریرالوسیله ، ج 1 ص 35 مساله 88


منبع: نویز شاپ

WWW.NOISE-SHOP.IR








نوع مطلب : مطالب مذهبی، 
برچسب ها :